torsdag 12 februari 2009

Inspiration

Var hittar du din inspiration? Jag får mycket inspiration från böcker. En bok jag fick hem idag heter "Creative Crochet Lace" av Myra Wood och handlar om freeform crochet lace (som Myra med självklarhet förkortar till FCL redan på bokens första sidor). Jag har köpt boken från AdLibris, den finns också på Amazon mfl. Myra virkar utan mönster. Det gör jag ofta också. Myra virkar scrumbles. Det ska jag börja kalla mina små virkade stumpar också. Myra virkar krumelurigt. Det vill jag prova!

Myra stiftade jag bekantskap med via en podcast jag tycker om att lyssna på som heter Getting Loopy med Mary Beth Temple. Mary Beth är en amerikansk virk- (och stick-) designer som nästan pratar mer än dem hon intervjuar, på ett härligt, inspirerande sätt. Denna veckan var gästen den nya chefredaktören för tidskriften Interweave Crochet som jag har börjat prenumerera på för att den inspirerar mej. Jag gillar storasyster Interweave Knits också, för att inte tala om Knitscene.

På nätet kan man lära känna många människor som delar samma smala (?) intresse som en själv. Jag gillar handarbetssajter, i Sverige tex StickaMera vars länkar till svenska webbutiker är en genväg varje gång och internationellt förstås Ravelry. Skulle man kunna äta virtuellt skulle man aldrig behöva lämna Ravelry. Där finns allt möjligt som rör virkning och stickning - diskussionsforum, mönster, garnrecensioner, nyhetsbrev, boklistor... Du hittar mig bla i Soaker&Longies group och i CLF (Crochet Liberation Front - raise your hooks!). Jag är också med i andra diskussionsforum, utanför Ravelry, där min stora kärlek fortsätter att vara Wool Soaker Group, ett forum fyllt av folk som bara stickar och virkar ullblöjbyxor. Tänka sig! Det forumet har inspirerat mig att göra mitt mönster (Stickad knytytterblöja av ull) tillgängligt för alla och inte bara mig själv, i den gruppens anda. Jag gillar CrochetMe (fueling the crochet revolution), och tycker att Twist Collective är en fantastisk företeelse - fantastisk design i upphovsmännen egen kollektiva regi tillgängligt för alla!

Jag har lärt mig tvåändsstickning (mycket intressant även historiskt sett) från Carin ApelqvistDVD (tack, Carin!).

Och all denna inspiration redan innan jag träffat mina vänner, min släkt som innehåller många handarbetare av olika slag och mer eller mindre bekanta hantverkare som korsar min väg IRL!