tisdag 3 februari 2009

Handgjord tvättlapp eller disktrasa

Visst händer att jag virkar och stickar stora saker, men mest sysselsätter sig fingrarna med mindre projekt som nätkassar, ullblöjbyxor eller tvättlappar och disktrasor. Handgjorda tvättlappar är höjden av lyx i duschen eller till morgontvätten! För en baby är det inte desto mindre lyx att bli avtorkad med en handgjord tvättlapp istället för en våtservett med kemiska tillsatser. För ett barn med tygblöjor är tvättbara tvättlappar lätta att tvätta tillsammans med blöjorna. Om du har ett lager med 20-30 tvättlappar (man kan virka, sticka, eller klippa till några av tyg!) så kan du alltid ha någon ren vid blöjbytet! Kranvatten är det mildaste att tvätta barnrumpor med, och ska du ut på stan så kan du ta med blöta tvättlappar i en ask eller plastpåse. Om du vill kan du blanda till egna milda och ekologiska tvättlösningar, tex 2-4 dl vatten+någon eller några (1-3) droppar eterisk olja som lavendel, eller kamomillte, eller kamomillte med några droppar lavendelolja som du blöter dina tvättlappar i.

Jag har många disktrasor så att jag kan tvätta dem ofta. En sån här trasa håller otroligt länge genom många 60gr-tvättar och är enligt mej oöverträffad när det gäller att torka upp matspill efter små barn. Försök få upp kokt ris från golvet med en wettex! Men visst har maken rätt, en wettex suger mer/snabbare och lämnar en torrare yta efter sig. Men jag behöver inte en torrare yta.

Tvättlappar och disktrasor stickar och virkar jag ofta utan beskrivning för att jag vill prova något nytt slags stygnmönster eller teknik. Men ibland hittar jag mönster som jag vill prova, som detta från en amerikansk garntillverkare med stort utbud av gratismönster. Och när jag hade gjort den vita enligt mönstret (fast med ett helt annat garn, jag virkar i 8/4 bomull), så ville jag prova hur det blev om jag flyttade runt lite i mönstret, och virkade den gröna såhär istället:

Virkad tvättlapp eller disktrasa (bomullsgarn 8/4 virknål 3-3,5):
Virkade 48 lm, och räknade tre lm som första stolpen varje varv (virkar alltså varje varv över 46m),
2 varv stolpar
1 varv med 2 stolpar, * 2 stolpar, 2 reliefstolpar framifrån * upprepa till de två sista m som virkas stolpar
1 varv med 2 stolpar, * 2 reliefstolpar bakifrån, 2 stolpar* upprepa till de två sista m som virkas stolpar
Upprepa dessa fyra varv tills du har vad du tycker är en lagom stor tvättlapp eller disktrasa.

(Reliefstolpar är stolpar där man inte sticker ner virknålen i de vanliga masköglorna, utan helt enkelt runt hela stolpen på föregående varv, antingen med nålen in från framsidan eller baksidan. På engelska kallas maskorna för front post double crochet resp. back post double crochet.)