måndag 19 januari 2009

Tygblöjor på semestern

Vi har varit på semester. Barnvänligt hotell på Kanarieöarna med uppvärmd pool, uppvärmt hav och uppvärmd luft! Båda barnen och alla vuxna hade det skönt. Härligt!

Under semestern har vi haft tygblöjor på vår nattkissare.
Måste man ha tygisar under semestern? Nej.
Funkar det inte bra med engångsblöjor? Jodå.
Varför har ni då tygblöjorna med? FÖR ATT VI VILL. För att vi tycker om dem, för att de känns bättre för barnet och bättre för miljön. Min unge har ren tvätt och inte plastgel i rumpan och jag kastar inte blöjor som aldrig bryts ner på ön jag besöker som redan har miljöproblem. Jag har redan släppt ut skräp i luften genom att flyga hit, nu kan jag bidra med det lilla.

Vi har haft med tygisar på semester tidigare. Då har vi tvättat dem i den tvättomat som de flesta hotell har. Det kostnar några slantar, men vi har packat så att vi bara behövt tvätta en gång. Denna gången packade jag knytblöjor med vikblöjor som inlägg. De är tunna och lätta att få rena och torra även vid handtvätt. På morgonen sköljde vi ur blöjan+inlägg i handfatet och lade den i blöt med ekologiskt blöjtvättmedel (Nappy Fresh) medan vi åt frukost. Sköljde ur och hängde på tork på balkongen. På kvällen var den torr och klar att användas igen! Jag hade packat fyra blöjor, beredd att använda tvättomaten, men hade faktiskt klarat mej på en enda blöja. Vi använder ullbyxor som blöjytterbyxa, så de har hängt på vädring under dagen och inte behövt tvättas under veckan.

Jag tycker att Nappy Fresh-tvättmedlet fungerade jättebra, men skulle vilja prova med vanligt tvättmedel också. Jag känner mig inte säker på den praktiska skillnaden, men blöjorna blev verkligen fräscha med så lättsam tvättning som att ligga passivt i blöt. Det som jag tyckte kändes bra med specialtvättmedlet är att det är (dvs utger sig för att vara!) noga kontrollerat för allergier och är helt biologiskt nedbrytbart, vilket känns bra inte bara för Kanarie-naturen utan också för huden som är i kontakt med blöjan om jag nu inte lyckades skölja ur riktigt allt tvättmedel varje morgon.

Jag tyckte -igen- att det var riktigt lätt att ha med tygblöjorna på semestern, barnafadern tackar mej för min entusiasm och erkänner att han nog hade använt engångsblöjor under semestern. Prova själv, och se vad du tycker! Det finns ju inget rätt o fel, inga måsten!

Vårt Ving-hotell hade svanen-märkta handdukar och lakan, samt ekologiskt toapapper - det tycker jag att de ska ha goodwill för! Nyss hemkomna sitter vi nu och packar ordrar till butiken pinkgreen.se.

Inga kommentarer: