onsdag 21 januari 2009

Kisslakan

Just nu går det åt många kisslakan/sängskydd i vår familj när vi testar "om kroppen slutat kissa på natten". BVC och barnläkarmottagningen är jättegenerösa, de kan skicka hem en enorm låda med hundratals engångskisslakan. Med plast, superabsorbenter och annat svårnedbrytbart som skrymmer i soptunnan denna veckan och på sopberget de nästa hundra åren. Och som prasslar i sängen! Jag sökte genom stad och web efter bra tvättbara alternativ, och det jag fann var ett dyrt, oattraktivt men bra tvättbart kisslakan i lagom liten storlek hos hjälpmedelsbutiken Uriform på Söder i Stockholm, som jag inte ser i deras webkatalog.

Men ett kisslakan kommer vi inte så långt med, så som vanligt får mina barn Kajsa Warg-inspirerade lösningar. Med en bit andande pul-tyg, eller ännu hellre en bit lanoliserat ulltyg från butikslagret underst, och en handduk eller ett hopvikt lakan överst så känns sängen som en säng, men eventuellt nattkiss blöter inte ner madrassen. Jag har funderat på att sy ihop lagren såsom mitt köpta sängskydd, men som det är nu behöver jag vid behov bara byta handduken/lakanet under natten, och inte vattenspärren. Ett sängskydd som är sängens bredd (90cm) och ca 60cm långt fungerar jättbra för oss, och har man ett barn som rör sig mycket i sängen så kan man lägga till flikar utanför sängens bredd att bädda ner runt madrassen så att skyddet håller sig på plats.

Min son är fascinerad. Nu är det ju liksom sängen som har en blöja istället för honom, tycker han.

Inga kommentarer: