fredag 30 januari 2009

Fler nätkassar!

Nu har det blivit fler nätkassar igen. Först en liten vanlig med en fin blomma i mitten (den ljusblå), och sedan ville jag prova med ett större bottenmönster som jag ville skulle gå upp längs kanten en bit (den grön/svarta). Jag valde mönstret "Ecru Doily" som jag hittade på Ravelry, och tyckte mycket om det. Jag övervägde att upprepa de två sista varven på denna lilla spetsduk hela kassen, det hade blivit mindre hål och många fler varv, men nog en snygg nätkasse! Det får bli nästa kasse!

Förutom det uppenbara - att bära saker i kassarna - så använder jag dem som ekologiska tvättpåsar till tygblöjorna. En blöjtvättpåse behöver inte ha särskilt små hål, eller ens vara förslutningsbar, för dess främsta funktion är att lyfta blöjorna ur tvätthinken in i tvättmaskinen så enkelt som möjligt. Med en tvättpåse så behöver man inte ta i de smutsiga blöjorna, och så får blöjorna ramla ut under tvätt och blir riktigt rena.

Tvättar man knytblöjor (prova en du gör själv här) med långa snören så kan de sno ihop sig under tvätt, vilket man kan förebygga genom att ha dem i en tvättpåse. Knyta då ihop tvättpåsen (eller trä ett band genom översta ögleraden som du kan dra ihop öppningen med) och behålla blöjorna inuti tvättpåsen under tvätt. Då är det det extra stora hålen som hjälper blöjorna att blir riktigt rena, men blöjorna får inte vara för tätt packade - till knytblöjorna är det bra att göra en stor tvättpåse med många nätöglor och många varv.