fredag 30 januari 2009

Vinterfåglar Inpå Knuten

I lördags räknade hela familjen fåglar till Svenska Ornitologiska Föreningens (SOF's) räknehelg 23-26 januari av Vinterfåglar Inpå Knuten. Man ska titta ut därhemma och rapportera in de fågelarter man ser och hur många individer av samma art som man som mest ser samtidigt. SOF tar på detta sätt reda på ungefär hur vanliga de vanliga fåglarna är.

SOF's tio-i-topp från den 30 januari:
1. Talgoxe 71.285 (vi såg 1)
2. Blåmes 49.165 (vi såg 4)
3. Pilfink 45.428 (vi såg 8)
4. Grönfink 44.389 (vi såg ingen)
5. Gråsiska 43.518 (vi såg ingen)
6. Gulsparv 29.524 (vi såg 10)
7. Skata 22.437 (vi såg 3)
8. Domherre 18.730 (vi såg 2)
9. Koltrast 17.395 (vi såg 5)
10. Gråsparv 16.217 (vi såg 1)

Dessutom såg vi 18 bofinkar, 1 rödhake (min favorit!) och en mindre hackspett som kommer och äter på våra talgbollar ibland! Grönfink har vi sett, men jag hade aldrig sett någon gråsiska, och så finns den på topp-tio över de vanligaste fåglarna! Fram med fågelboken så att jag skulle vara säker på att inte missa den om den kom på besök, och så satt ju redan vanan inne att ha koll ute i trädgården. Och ser man på, på måndagen fick jag syn på några gråsiskor i trädgården! Jag försökte ta kort, men de blev inte så bra. Men visst syns det att det är en gråsiska (mejla mej annars!)?

Tur att jag kan hålla lite koll ut i buskagen medan jag sköter blöjleveranserna till butiken!