lördag 10 januari 2009

Stickad knytytterblöja

Knytblöjor är bra. De är en av världens enklaste blöjmodeller, men de sitter bättre på barnet än vad många andra blöjor gör. pinkgreen.se finns mönster på knytblöjor som är lätta att anpassa till just sitt barn. Jag gör stora knytblöjor till min stora nattkissare. Och jag har gjort pyttesmå till nyfödingar. Och standardstorleken - one-size-fits-all -som passar alla små blöjbarn.

Jag gillar knytblöjorna. Och då tänkte jag att det borde gå att överföra det som är bra med knytblöjor till blöjans själva ytterbyxa, som är den delen som ser till att resten av världen förblir torr när blöjan blivit våt. Så då gjorde jag ett mönster till en stickad knytblöja av ull, naturens eget funktionsmaterial. Stickad i merinoull är ullytterblöjan mjuk och skön att ha mot sin bara hud! Till ett barn som ännu inte är torrt på natten lägger jag i inlägg, antingen fina i bambu eller hampa eller helt enkelt en vikt handduk, knyter på och blöjan är klar. Det är en bekväm blöja som bara blir blöt där den måste bli (men inte runt hela underlivet) och luftig och skön för övrigt att ha på sig. Jag gillar dem, mitt barn gillar dem.

Mönstret på stickad knytytterblöja av ull finns länkat härifrån (klicka här för direktlänk till mönster-pdf).

1 kommentar:

Emma sa...

Buu ville ju sticka din knytblöja ju :-)! Finns inte mönstret kvar?