måndag 23 februari 2009

Norge ligger i Världen och inte Europa

I min butik har jag en del norska kunder. Norge är inte EU, så vi plockar bort momsen på deras ordrar och sätter små gröna tulldeklarationer på försändelserna dit.

Posten höjde portot i januari, som ni kanske vet. Och vi uppdaterade våra fraktkostnader därefter (alltid bara självkostnadspris!). Och så idag, när jag var på Posten Företagscenter med några norska paket som jag skulle skicka som "brev" (Postens terminologi), så fick jag reda på att Norge inte är Europa utan Världen i Postens portotabeller. Det var lite spännande tyckte jag och mindes alla timmar man lagt på geografi i skolan, när man kanske skulle pluggat politik istället om det är den (och EU-gränsen alltså) som ritar kartorna åt Posten nuförtiden. Men moms betalar man på brevporto även utanför EU, men inte på paketporto, sades det.

Å andra sidan står det asterisker med momsbefriat på brev också och inget om Europadefinitionen i min lilla portotabell i fickformat, så det blir nog till att göra egna efterforskningar imorgon. Det kan ta en stund på posten.se.

Nu längtar jag efter Maud, visst lovade hon att göra småföretagandet lättare? Kan hon komma hem till mej? Det är sånt här som tar tid från det som jag hellre skulle ägna mig åt - att visa och berätta om tvättbara blöjor och sälja till dem som vill ha!